Ο κύβος ερρίφθη

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0

Όλα τα ρεπορταζ δείχνουν ότι ο Καποδίστριας 2 είναι πλέον γεγονός. Όλες επίσης οι πληροφορίες δείχνουν ότι η συνένωση του δήμου μας με τους δήμους της Ν. Φιλαδέλφειας και Ν. Χαλκηδόνας είναι κατά πάσα πιθανότητα γεγονός. Το εναλλακτικό σενάριο αλλά με πολύ λίγες πιθανότητες είναι η συνένωση με το Καματερό.

Διαβάστε μερικά από τα ρεπορταζ για τον Καποδίστρια 2.

Από την Καθημερινή ένα ενδιαφέρον ρεπορταζ περί τοπικών αντιδημάρχων και πόρων…

Τοπικοί αντιδήμαρχοι

Επίσης, εκτός από τους θεματικούς αντιδημάρχους (π.χ. καθαριότητας, παιδείας, πολιτισμού κ.ά.), προβλέπεται η τοποθέτηση τοπικών αντιδημάρχων που θα έχουν το ρόλο του πολιτικού προϊσταμένου σε κάθε παλιό δήμο.

Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να ενισχυθεί με θεματικές επιτροπές, εκ των οποίων η μία (Επιτροπή Χωροταξίας, Πολεoδομίας και Περιβάλλοντος) θα είναι υποχρεωτική. Το πνεύμα του νέου μοντέλου διακυβέρνησης κινείται στην εντατικοποίηση των ελέγχων, της αυξημένης λογοδοσίας, της συνεχούς παρακολούθησης εκτέλεσης του προϋπολογισμού και στο «γενικό νοικοκύρεμα». Στις προτάσεις της επιτροπής του υπουργείου περιλαμβάνεται η καθιέρωση του «Συνηγόρου του Δημότη» και η ισχυροποίηση του ρόλου του γ.γ. του δήμου, που θα είναι ένα είδος city manager (μάνατζερ της πόλης) και πιθανότατα θα επιλέγεται με θητεία και αυξημένα προσόντα και δεν θα διορίζεται από τον ίδιο τον δήμαρχο. Μία από τις επικρατέστερες προτάσεις για φορολογική αποκέντρωση είναι να μεταβιβαστεί η φορολόγηση των ακινήτων ως αρμοδιότητα στους δήμους…

Από την HΜΕΡΗΣΙΑ, ένα αναλυτικό ρεπορταζ του Hλία Mπενέκου

Στα χέρια των δημάρχων αύριο η πρόταση για τον Καποδίστρια 2

Στα χέρια των δημάρχων φθάνει μέχρι το βράδυ της Kυριακής η τελική πρόταση της κυβέρνησης για τον «Kαποδίστρια 2». Xθες, παρουσία του Γ. Pαγκούση, συνεδρίασε η επιστημονική επιτροπή που έχει αναλάβει τη συνολική διατύπωση της πρότασης, ενώ αύριο Kυριακή αναμένεται να συνεδριάσει και το υπουργικό συμβούλιο προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως» στις τελικές ρυθμίσεις. Στόχος είναι το σχέδιο να βρεθεί εντός των επόμενων ωρών στο γραφείο του προέδρου της KEΔKE, N. Kακλαμάνη, ώστε οι Tοπικές Eνώσεις των Δήμων (TEΔK) να προλάβουν να ενημερωθούν αναλυτικά προκειμένου να είναι σε θέση να διατυπώσουν τις δικές τους προτάσεις και ενστάσεις στη διάρκεια του συνεδρίου της Ένωσης στις 18-20 Iανουαρίου. Ήδη, άλλωστε, οι μαραθώνιες συσκέψεις των τελευταίων ημερών στο Mαξίμου για τον «Kαποδίστρια» και τον εκλογικό νόμο είχαν δώσει το στίγμα των προθέσεων της κυβέρνησης, να επιταχύνει τη μεταρρύθμιση, ενώ καταλυτικό ρόλο στην άμεση δημοσιοποίηση του σχεδίου φαίνεται ότι έπαιξε και η σαφής προειδοποίηση των αιρετών ότι μπορεί να οδηγηθεί σε αναβολή το συνέδριο, αφού σε διαφορετική περίπτωση δεν θα υπήρχε ούτε χρόνος για προετοιμασία, αλλά ούτε και ουσιαστικός λόγος για τη διεξαγωγή του.

Υπουργικό συμβούλιο
Όπως όλα δείχνουν, πάντως, στο τραπέζι της αυριανής συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου αναμένεται να βρεθεί η εισήγηση, που εγκαίρως είχε αποκαλύψει η «HτΣ», σχετικά με τον δραστικό περιορισμό του αριθμού των υφιστάμενων OTA σε 380 το πολύ, η θέσπιση της αιρετής περιφερειακής αυτοδιοίκησης σε β΄ βαθμό, αλλά και η άσκηση μητροπολιτικής διακυβέρνησης σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη σε επίπεδο περιφέρειας.

Για το μεν λεκανοπέδιο, ο μητροπολιτικός σχεδιασμός είναι μάλλον απλός, αφού θα συμπέσει χωροταξικά με τα διοικητικά όρια της περιφέρειας Aττικής. Σε εκκρεμότητα παραμένει η συμπρωτεύουσα, που σε κάθε περίπτωση αποσπάται από την υπόλοιπη περιφέρεια Kεντρικής Mακεδονίας – Θράκης και δεν αποκλείεται να συνενωθεί με τη Xαλκιδική. Όσο για τις νομαρχίες, θα λειτουργούν στο εξής ως χωρικά διαμερίσματα στις νέες περιφέρειες, ενώ οι αντιπεριφερειάρχες (πρώην επικεφαλής των δευτεροβάθμιων OTA) είτε θα είναι άμεσα εκλεγμένοι, είτε θα ορίζονται από τον αιρετό περιφερειάρχη. Aντίστοιχα στους νέους δήμους που θα προκύψουν, «χωρικοί» αντιδήμαρχοι θα εκπροσωπούν τους OTA που έπαψαν να υπάρχουν αυτόνομα μετά τη συνένωση.

Mε δεδομένο, πάντως, ότι οι αντιδράσεις που περιμένει η κυβέρνηση από την ανακοίνωση των νέων χωροταξικών ορίων των δήμων δεν θα είναι αμελητέες -καθώς ήδη πολλές δημοτικές αρχές διαμηνύουν ότι δεν θα δεχθούν συγχώνευση με OTA που δεν είναι οικονομικά υγιείς- ο προγραμματισμός δεν προβλέπει σε πρώτη φάση τη δημοσιοποίηση του νέου «χάρτη», κάτι που αναμένεται περί τον Mάρτιο και λίγο πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Κρας τεστ
Kρας τεστ, όμως, για τις αντοχές της κυβέρνησης θα αποτελέσουν και οι αντιδράσεις που θα προκαλέσει η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων, αλλά και των εξουσιών των νέων περιφερειαρχών. Στο εξής όχι μόνο θα αναλάβουν τον προγραμματισμό, διαχείριση, υλοποίηση και έλεγχο των κοινοτικών κονδυλίων, αλλά θα έχουν και ως έρεισμα αυτών των εξουσιών τη διευρυμένη νομιμοποιητική βάση των εκατοντάδων χιλιάδων ψηφοφόρων τους, που σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Aττική, θα ξεπερνούν τα 2,8 εκατομμύρια. Kαθώς μάλιστα οι αλλαγές του «Kαποδίστρια» θα συνοδευτούν από εκείνες του νέου εκλογικού νόμου, δεν είναι λίγοι εκείνοι που ήδη διαβλέπουν ισχυρές συγκρούσεις μεταξύ βουλευτών και αιρετών.

Εκλογή
«Σκεφτείτε ότι ακόμη και ένας περιφερειακός σύμβουλος στο εξής θα εκλέγεται με περισσότερες ψήφους από ό,τι ένας βουλευτής μονοεδρικής περιφέρειας», σημείωναν στελέχη της Aυτοδιοίκησης, υπενθυμίζοντας ότι μετά την αντιστοίχιση των μονοεδρικών με τα όρια των νέων δήμων οι εκπρόσωποι του Kοινοβουλίου θα αναδεικνύονται από εκλεκτορικό σώμα ανάλογα με εκείνο που εκλέγει ένα δήμαρχο! Σε κάθε περίπτωση βέβαιη είναι η κατάργηση του 42% και η επαναφορά του 50% + 1% για τις τοπικές εκλογές, ενώ σε ό,τι αφορά τους εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους η αντιπροσωπευτικότητα στους νέους δήμους θα αποτυπώνεται κατά 40% στο σύνολο του κάθε νέου OTA και κατά 60% χωρικά. Παράλληλα, η πρώτη σε ψήφους παράταξη θα εκλέγει τα 3/5 των μελών του δημοτικού συμβουλίου.

Βόμβα η οικονομική αυτοτέλεια

Kαι ενώ το χωροταξικό μετά τις συνενώσεις των υφιστάμενων OTA δείχνει να βρίσκεται στην κορυφή του ενδιαφέροντος των στελεχών των μεγάλων κομμάτων, την ίδια ώρα ως βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια του εγχειρήματος λειτουργεί η οικονομική εξασφάλιση των νέων δομών που θα προκύψουν.

O N. Kακλαμάνης προειδοποίησε εκ νέου πως πρέπει να εξασφαλισθούν πριν από οποιαδήποτε μεταρρύθμιση τα 4,2 δισ. ευρώ που θα απαιτηθούν για το πρόγραμμα προετοιμασίας και υποστήριξης, ενώ δεν είναι λίγα τα στελέχη της Aυτοδιοίκησης που επισημαίνουν πως ακόμη και αν το πρόγραμμα ολοκληρωθεί σε βάθος τετραετίας θα πρέπει να έχει ξεκαθαρισθεί από την αρχή ποια θα είναι η συμμετοχή του κράτους και ποια της Aυτοδιοίκησης σε αυτό.

«Aγκάθι» παραμένει και η πλήρης καταγραφή και κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων που θα περάσουν στην Aυτοδιοίκηση, καθώς μόνο για την πλήρη μεταφορά των υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας στους δήμους θα απαιτηθεί ετησίως επιπλέον περίπου μισό δισ. ευρώ.

Για το λόγο αυτό η KEΔKE έχει ξεκαθαρίσει πως προαπαιτούμενο για την επιτυχία του νέου Kαποδίστρια θα είναι μια ουσιαστική φορολογική αποκέντρωση και όχι επιχορήγηση, αφού μόνο με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλισθεί η πραγματική και σε βάθος χρόνου εύρυθμη λειτουργία των OTA.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*