Περιβάλλον-Δημόσιο Εργο, σημειώσατε 2!

 

Ένα προφητικό άρθρο της Ελευθεροτυπίας 1 μήνα πριν…

 http://www.iospress.gr/mikro2007/mikro20071222.htm

Εργα και ημέρες τριών υπουργείων στους Αγίους Αναργύρους

Ενας Πευκώνας στις γραμμές του τρένου

Στους Αγ. Αναργύρους δεν χρειάζεται πρόκληση πυρκαγιάς από αμέλεια. Τη δουλειά την κάνουν από μόνοι τους το ΥΠΕΧΩΔΕ και τα υπουργεία Αμυνας και Συγκοινωνιών διά χειρός κατασκευαστριών εταιρειών. Χάριν του Προαστιακού ένας Πευκώνας γίνεται παρελθόν. Με ένα κόκκινο Χ πάνω στα 91 από τα 120 δέντρα του Πευκώνα αρχίζει η εξολόθρευση. Στις αρχές του 2007 ξεκινάει το κρυφτούλι για το ‘καλό’ του Δήμου και τις ‘ανάγκες’ των κατοίκων του λεκανοπεδίου. Πάνω στον Πευκώνα και στο χώρο του στρατοπέδου Κοσκινά (301) κατασκευάζεται ένας τεράστιος σταθμός με πλατφόρμες αγνώστων χρήσεων και υπέργειες γέφυρες. Την αναγκαιότητα της κατασκευής που δεν έχει σχέση με μια απλή στάση Προαστιακού γνωρίζουν λίγοι και αμφισβητούν πολλοί. Ούτε μελέτη σκοπιμότητας ούτε περιβαλλοντική μελέτη υπάρχει για να πείσει τους κατοίκους ότι χρειάζεται δίπλα στο σταθμό Λαρίσης άλλος ένας μεγάλος σταθμός και μάλιστα πάνω στο μοναδικό πράσινο του Δήμου. Αντίθετα, υπάρχουν στα χέρια των δραστήριων πολιτών μελέτες και λύσεις που σέβονται τόσο τους ίδιους όσο και το περιβάλλον.

Ο Δήμος στη γωνία
Στις 6 Νοεμβρίου ο υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης με δηλώσεις του ζήτησε επιτάχυνση των έργων, ώστε να «απορροφηθούν οι κοινοτικοί πόροι» χωρίς να έχει μπει στον κόπο είτε αυτός είτε το ΥΠΕΧΩΔΕ να δώσει τις απαραίτητες μελέτες και τα ολοκληρωμένα σχέδια ούτε καν στο Δήμο Αγ. Αναργύρων. Οι συνεννοήσεις γίνονται ανάμεσα σε τρία υπουργεία (Συγκοινωνιών, Αμυνας και Χωροταξίας) και στις κατασκευάστριες εταιρείες. Λες και το έργο δεν αφορά έναν ολόκληρο δήμο με τους κατοίκους του και το λιγοστό πράσινο που διαθέτει.

Ο δήμος είχε στείλει την προηγουμένη (5.11) επιστολή προς το υπουργείο Μεταφορών, τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ με θέμα την εξέλιξη των έργων του Προαστιακού σιδηροδρόμου, αναφέροντας ότι «σε συνέχεια των συνεννοήσεών μας και των προτάσεων που μας αποστείλατε σχετικά με τη διαμόρφωση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αγίων Αναργύρων και της πεζογέφυρας της οδού Αίνου σας γνωρίζουμε ότι για να εισαχθεί ως θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο και η εισήγηση να είναι πλήρης, θα πρέπει να υποβληθούν επίσης τα εξής στοιχεία, όπως είχαμε ζητήσει: για την πεζογέφυρα της Αίνου – Καβάλας θα πρέπει να απεικονίζεται στο σχέδιο η πεζοδρόμηση των αντίστοιχων οδών, ο χρόνος αποπεράτωσης του έργου της πεζογέφυρας και η τεχνική περιγραφή του έργου. Για τη διαμόρφωση του χώρου του Σιδηροδρομικού Σταθμού ζητήσαμε την Αρχιτεκτονική Ανάπλαση του χώρου που θα αποδίδατε (εγγράφως) ως χρήση για πράσινο στο Δήμο. Επίσης, σας γνωρίζουμε ότι εμμένουμε στα αιτήματά μας για α)την παραχώρηση του χώρου του ΟΣΕ στο Δήμο μετά την απομάκρυνση του Αμαξοστασίου και του Σταθμού Πελοποννήσου και την δενδροφύτευσή του και β)την κατάργηση της πέμπτης γραμμής. Σχετικά με τη γέφυρα στη Ζαλόγγου δεν διευκρινίζεται αν προτίθεστε να την τοποθετήσετε ώστε να εξυπηρετούνται οι μαθητές των σχολικών συγκροτημάτων. Θέμα σχετικά με το οποίο είχαμε συμφωνήσει προφορικά και μάλιστα ότι θα είχε πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο 2007».

Σε προηγούμενη επιστολή του με το ίδιο θέμα (22.10.07), ο δήμος είχε τονίσει ότι «στη σύσκεψη της 11.07.07, ως ελάχιστη αναγνώριση για τις εξυπηρετήσεις και διευκολύνσεις που παρέχει ο Δήμος Αγίων Αναργύρων στο Λεκανοπέδιο και με στόχο τη συμβολή της Πολιτείας στην τοπική ανάπτυξη αλλά και την αποκατάσταση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μετά και από την κατασκευή των έργων του προαστιακού σιδηροδρόμου, συζητήθηκε η κατάργηση ‘της πέμπτης γραμμής’ και η απόδοση στο Δήμο χώρων του Ο.Σ.Ε.».

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι προφανώς ο Δήμος δεν είχε μάθει ότι μια βδομάδα πριν είχε υπογραφεί ήδη η κατασκευή της 5ης γραμμής με ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ ΤΕΘΑ και ΕΡΓΟΣΕ (4.7.07) με το οποίο αποδόθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ η απαλλοτριωθείσα έκταση 19.226 τ.μ. με αντάλλαγμα την κατασκευή της 5ης γραμμής και αποβάθρας 100 μέτρων (σύμφωνα με την απάντηση που έδωσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δραγασάκη).

Η άνιση μάχη

Το χρονικό της καταστροφής του Πευκώνα για τις ‘θολές’ ανάγκες του ΟΣΕ καταγράφει το περιοδικό «Απόδραση» της δημοτικής παράταξης Ανοιχτή Πορεία Δράσης.

– Στις 20.7.07 άρχισε η «επίθεση στον Πευκώνα». Τα τεράστια μηχανήματα που εγκαταστάθηκαν, προετοιμάζοντας το στήσιμο του εργοταξίου, έπιασαν αμέσως δουλειά.

– Στις 29.7.07 δημοσιεύτηκαν φωτογραφίες με τα 91 σημαδεμένα με Χ δέντρα του Πευκώνα, τα οποία προορίζονται για θυσία «υπέρ της ανάπτυξης».

– Στις 30.7.07 γίνεται αναφορά προς το Δήμο Αγίων Αναργύρων, τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ ώστε να δοθούν απαντήσεις, οι οποίες (με εξαίρεση τα σχέδια) αναμένονται ακόμα.

– Στις 2.8.07 ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Δραγασάκης καταθέτει ερώτηση ζητώντας από τα υπουργεία Μεταφορών, Εθνικής Αμυνας και ΥΠΕΧΩΔΕ απαντήσεις στα ίδια ερωτήματα. Σε όλο το διάστημα της προεκλογικής περιόδου δεν έγινε τίποτα, για ευνόητους λόγους.

– Στις 2.10.07 στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου κατατέθηκαν οι προτάσεις της παράταξης συνοδευόμενες από σχέδια. Κανείς από τους παρευρισκόμενους δημοτικούς συμβούλους δεν απέρριψε τις προτάσεις, αντίθετα η συντριπτική πλειοψηφία τις θεώρησε θετικές. Οι προτάσεις αυτές αποτέλεσαν κείμενο με κεντρικό σύνθημα: «Ο Προαστιακός είναι λύση. Ας μην τον αφήσουμε να γίνει πρόβλημα» και άρχισε η συλλογή υπογραφών.

– Στις 4.10.07 καταθέτει δεύτερη ερώτηση ο κ. Δραγασάκης και αρχές Νοέμβρη ήρθαν απαντήσεις σε ορισμένα μόνο σημεία. Από αυτές προκύπτει ότι:

1. Σύμφωνα με τον υφυπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Καλογιάννη «δεν έχει εκδοθεί οποιαδήποτε περιβαλλοντική αδειοδότηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ, ούτε και έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα από το φορέα της κατασκευής».

2. τον Ιούνιο του 2007 ο υπουργός Εθνικής Άμυνας διαβεβαίωνε το διευρυμένο Νομαρχιακό Συμβούλιο, που έγινε στο Περιστέρι για τα στρατόπεδα της Δυτικής Αθήνας, ότι το υπουργείο του δεν χρειάζεται την 5η γραμμή του ΟΣΕ στους Αγίους Αναργύρους. Αμέσως μετά υπεγράφη το ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο αποδόθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ η απαλλοτριωθείσα έκταση 19.226 τ.μ. με αντάλλαγμα την κατασκευή της 5ης γραμμής και της αποβάθρας. Για το θέμα αυτό δηλαδή ο κ. Μειμαράκης έχει εκφράσει δύο εκ δια μέτρου αντίθετες θέσεις.

3. Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΣΕ με την απόφαση 2425/20.5.04 του Δασαρχείου Αιγάλεω δόθηκε άδεια για την κοπή 111 δέντρων στον Πευκώνα. Δεν διευκρινίζεται ποιός ζήτησε την άδεια και ποιός ενημερώθηκε γι αυτό από το Δήμο. Η μελέτη σκοπιμότητας του έργου έχει εκδοθεί από το 1998 χωρίς όμως να δοθεί για μελέτη (έγκριση ή απόρριψη) στους δημότες όπως προβλέπει ο νόμος. Δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη και απλά η ΕΡΓΟΣΕ έκανε προτάσεις για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Πώς όμως είναι δυνατόν να επιτρέπουν να γίνεται ένα τόσο κολοσσιαίο έργο που διασχίζει το Δήμο σε όλο του το μήκος, χωρίς κυκλοφοριακή μελέτη; Τέλος έγιναν προτάσεις από την ΕΡΓΟΣΕ για τη μεταφύτευση των δέντρων του Πευκώνα. Προφανώς εννοούν τη μεταφορά τους μέσα σε τρύπες από μπετόν.

– Στις 10.10.07 πραγματοποιήθηκε στον Πευκώνα εκδήλωση με το ίδιο κεντρικό σύνθημα. Ενώ ο Δήμαρχος είχε πάρει εξουσιοδότηση από το Δημοτικό Συμβούλιο για την πραγματοποίηση επαφών με τα αρμόδια υπουργεία.

– Στις 22.10.07 δημοσιεύονται φωτογραφίες που αποδείκνυαν ότι τα έργα συνεχίζονταν με γρήγορους ρυθμούς.

– Στις 28.10.07 οι κάτοικοι διαδηλώνουν με κεντρικό σύνθημα: “Σε 50 χρόνια δεν θα είμαστε εδώ. Τα παιδιά μας όμως θα είναι”. Μετέτρεψαν τα Χ σε ΟΧΙ, καθάρισαν τον μικρό Πευκώνα και τον περικύκλωσαν συμβολικά με οικολογική ταινία.

Στο μεταξύ τα έργα επιταχύνονται και ο δήμος δεν έχει καμιά εγγύηση για τα βελτιωτικά ή αντισταθμιστικά έργα που ζητά, τα οποία ήδη κρίνονται ελάχιστα και ανεπαρκή. Οι κάτοικοι της περιοχής δεν κατανοούν γιατί πρέπει να θυσιάσουν το πράσινο στο όνομα ενός άχρηστου υπεραστικού σταθμού. Τέλος δεν υπάρχει απάντηση πειστική για τα τέσσερα κύρια ερωτήματα που προκύπτουν και που έστω και την τελευταία στιγμή αν απαντηθούν τεκμηριωμένα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αλλαγές των σχεδίων και να διασωθεί ό,τι απέμεινε από τον Πευκώνα με σεβασμό στις συνθήκες ανθρώπινης διαβίωσης των κατοίκων των Αγ. Αναργύρων:

1. Ο Δήµος των Αγίων Αναργύρων βρίσκεται σε ίδια περίπου απόσταση από το Σταθµό Λαρίσης και το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών. Γιατί λοιπόν δεν κατασκευάζεται ένας απλός σταθμός που θα λειτουργούσε σαν στάση του Προαστιακού, χωρίς άλλες υποδομές;

2. Το υπουργείο Εθνικής Άµυνας, σύµφωνα µε δηµόσια δήλωση του κ. Μέιµαράκη (σε ανοιχτό Νομ. Συμβούλιο το καλοκαίρι του 2007), δεν ζήτησε την παραµονή της 5ης γραµµής. Για ποιό λόγο λοιπόν θα κατασκευαστεί η γραμμή αυτή στα πολύτιμα στρέμματα του στρατοπέδου ενώ, αν μετακινηθεί λίγο ο σταθμός (προς τις Τρεις Γέφυρες), θα μπορούσε να μείνει ο Πευκώνας ανέπαφος;

3. Γιατί κατασκευάζονται μεγάλες αποβάθρες (όπως αυτές που απαιτούνται για τις υπεραστικές γραµµές), αφού για λόγους οικονοµίας αλλά και τήρησης δροµολογίων στον μικρότερο δυνατό χρόνο δεν είναι δυνατόν να κάνουν στάση στους Αγ. Αναργύρους υπεραστικά τρένα, όταν λίγα λεπτά πριν ή μετά σταματάνε στο σταθμό Λαρίσης;

4. Γιατί να κατασκευαστεί ο ανυψωµένος δρόµος πάνω από το Σταθµό προς την οδό Ψαρρών, που θα µεταφέρει κίνηση και θόρυβο µέσα στο Δήµο, ενώ στόχος πρέπει να είναι η περιαστική κίνηση των αυτοκινήτων;

Στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΧΩΔΕ στις Προσωρινές (2005) Εθνικές Τεχνικές Προδιαγραφές για τα δημόσια έργα περιγράφονται οι περιπτώσεις που επιτρέπεται η κοπή δέντρων. Στην περίπτωση υγιών δέντρων «επιτρέπεται η κοπή μόνο όταν πρόκειται να αντικατασταθούν και όταν εμποδίζουν μια απαραίτητη κατασκευή». Σε ποιό βαθμό όμως αντικαθίστανται και πόσο απαραίτητη είναι η κατασκευή τελικά θα το κρίνει πάντα ο εκάστοτε υπουργός με το «περιβαλλοντικό» κατά τα άλλα υπουργείο του. Μπορεί οι υπουργοί μεταφορών και άμυνας να μην ενδιαφέρονται για τα δέντρα και τη ζωή των κατοίκων εκεί αλλά ο ΥΠΕΧΩΔΕ υποτίθεται ότι προστατεύει και τα δύο.
Το αποτέλεσμα είναι πάντα το ίδιο: Περιβάλλον-Δημόσιο Εργο, σημειώσατε 2!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *