Είναι τελικά τόσο αργά, για ένα πάρκο στο κέντρο της πόλης

H εξέλιξη των έργων στον Πευκώνα και στον ευρύτερο χώρο απέναντι από το 301, δικαιώνει με τον πιο απόλυτο αλλά και πικρό τρόπο, τις θέσεις της ΑΠΟΔΡΑΣΗΣ και την αντίθεσή μας στο φαραωνικό έργο που κατασκευάζεται αλλά και στην κατασκευή της 5ης γραμμής προς το στρατόπεδο.
1.- Προειδοποιήσαμε ότι το έργο που κατασκευάζεται εκεί, δεν είναι απλά μια στάση του Προαστιακού (την οποία όλοι θέλουμε) αλλά μια γιγαντιαία υποδομή με πλατφόρμα 260 μέτρων (ούτε στο Λονδίνο τέτοια) η οποία προορίζεται για στάση ή και στάθμευση μεγάλων τρένων, κυρίως εμπορικών.
2.- Προειδοποιήσαμε επίσης ότι, μετά την κατασκευή μεγάλων εμπορικών κέντρων στο νέο Σταθμό Λαρίσης, πολλές λειτουργίες του ΟΣΕ που σήμερα εξυπηρετούνται εκεί και επιβαρύνουν την περιοχή με θορύβους και ρύπανση, θα μεταφερθούν στον πιο κοντινό σταθμό που δεν είναι άλλος από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
3.- Προειδοποιήσαμε ότι ο υπόκοσμος που λειτουργεί σήμερα γύρω από το Σταθμό Λαρίσης θα μετακινηθεί προς τους Αγίους Αναργύρους και αυτό είναι κάτι που δεν το θέλουμε.
4.- Προειδοποιήσαμε ότι η νέα 5η γραμμή θα λειτουργήσει σε πρώτη φάση σαν πάρκινγκ βαγονιών και τρένων.
5.- Μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα της κυβέρνησης για την «ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ» στο σιδηροδρομικό δίκτυο (κατά συνέπεια και στην περιοχή μας) θα λειτουργούν δύο ξένες μεταξύ τους εταιρείες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα αναλάβει τον Προαστιακό και τον κεντρικό άξονα Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ειδομένη, Προμαχώνας (ΠΑΘΕΠ) και ο ΟΣΕ (με την ΕΡΓΟΣΕ) που θα αναλάβουν το περιφερειακό δίκτυο.
Μετά το 2013 θα μπορούν να εισέλθουν στο δίκτυο και να δρομολογούν αμαξοστοιχίες, όσοι ιδιώτες επιθυμούν και μάλιστα με φθηνά διόδια. Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις εταιρείες που θα οξύνεται στους μεγάλους σταθμούς και στους σταθμούς κοντά στο κέντρο όπως ο Σταθμός των Αγίων Αναργύρων, είναι κάτι που θέλαμε να αποφύγουμε.
Η ευρωπαϊκή εμπειρία (π.χ. Λονδίνο) δείχνει ότι, ο ανταγωνισμός αύξησε τόσο πολύ τα ατυχήματα και δημιούργησε τόσα προβλήματα στα δρομολόγια, ώστε το βρετανικό δημόσιο αναγκάστηκε να πληρώνει κάθε χρόνο πάνω από 2 δις λίρες για να αποκαταστήσει τα πράγματα.
Την παραπάνω κατάσταση θέλαμε να αποτρέψουμε και προσπαθήσαμε να πείσουμε και το Δήμο γι’ αυτό χωρίς να το καταφέρουμε. Η επιλογή του Δήμου να αφήσει το έργο να εξελίσσεται προσπαθώντας να εξασφαλίσει αντισταθμιστικά οφέλη, αποδείχτηκε λάθος και όσο πιο γρήγορα το καταλάβουν τόσο καλύτερα.
Ακόμη και τώρα, ο συντονισμένος ενωτικός αγώνας Δήμου, Δημοτικών παρατάξεων και όλων των κατοίκων της πόλης μας, μπορεί να κρατήσει τις καλές και να αποτρέψει τις κακές συνέπειες των έργων. Ανάλογες προσπάθειες δείχνουν το δρόμο.

ΟΣΕ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΧΩΡΟΙ
Η νέα χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής και η κατάργηση της γραμμής Πελοποννήσου, από τις Τρεις Γέφυρες έως και τον παλιό Σταθμό των Αγίων Αναργύρων, απελευθέρωσε ένα μεγάλο κομμάτι, κυριολεκτικά «φιλέτο», στο κέντρο της πόλης.Είναι στον ίδιο χώρο στο οποίο επιχειρήθηκε να νοικιαστεί το φυλάκιο και αυτό είναι ένα μικρό δείγμα της αντιμετώπισης που θα έχουν οι χώροι που θα απελευθερώνονται. Το φυλάκιο τελικά γκρεμίστηκε (και σωστά) με παρέμβαση της Δημοτικής Αναγέννησης και του Δημάρχου. Και αυτό είναι δείγμα του πώς πρέπει να αντιδρά ένας Δήμος που θέλει να υπερασπίσει τους ελεύθερους χώρους στην περιοχή του.
Σύντομα θα απελευθερωθούν και άλλοι χώροι που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούνταν από τον ΟΣΕ, όπως ο χώρος των κοντέινερ απέναντι από τον παλιό Σταθμό, όπως το Αμαξοστάσιο.
Είναι βέβαιο ότι από τη μεριά του ΟΣΕ, οι χώροι αυτοί θα δοθούν στην ΕΡΓΟΣΕ για αξιοποίηση (πώληση ή συνεκμετάλλευση).
Είναι επίσης βέβαιο ότι η ΕΡΓΟΣΕ προκειμένου να εξασφαλίσει την ανοχή ή τη συνενοχή της τοπικής κοινωνίας, θα προσπαθήσει να τις ξεγελάσει δίνοντας κάποιο ξεροκόμματο, κάποια γραφεία ή κάτι άλλο.
Υποχρέωση πρώτα της Δημοτικής Αρχής και ακολούθως όλων των Δημοτικών παρατάξεων είναι να κινητοποιήσουν τους δημότες, με ένα και μοναδικό αίτημα: ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΑΥΤΟΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΟΘΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΕΣ. Οποιαδήποτε άλλη λύση θα είναι καταστροφική αφού θα χαθεί ακόμη μία ευκαιρία για το Δήμο, να αποκτήσει χώρους πρασίνου αντικαθιστώντας αυτούς που καταστράφηκαν.

ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟΝ ΟΣΕ
(Μέρος πρώτο)
Όποιος αντιμετωπίσει τον ΟΣΕ σαν μια οποιαδήποτε Ανώνυμη Εταιρεία ή σαν μια επιχείρηση που θα μπορούσε να παράγει οποιοδήποτε προϊόν, δεν θα μπορέσει ποτέ να καταλάβει τι είναι αυτό που οδήγησε τόσους ανθρώπους να ιδρύουν Συλλόγους Φίλων του σιδηροδρόμου.
Τι είναι αυτό που κάνει καθηγητές του Πολυτεχνείου να μιλούν φανατικά για το τρένο … δεν θα καταλάβουν ποτέ, γιατί η λέξη «σιδηροδρομικός» είναι επιθετικός προσδιορισμός και δεν περιγράφει απλά έναν επαγγελματία.
Το 1855 κατατίθεται από την κυβέρνηση Μαυροκορδάτου, το πρώτο νομοσχέδιο για την ίδρυση σιδηρόδρομου στην Αθήνα και τον Πειραιά. Όμως τη δεκαετία του 1880 από τις κυβερνήσεις Τρικούπη παίρνει τη σημερινή του μορφή. Πιο αναλυτικά, δημιουργούνται:
1867: ΤΟΠΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑ – ΠΕΙΡΑΙΑ
1882: ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΠΑΤΡΑ
1882: ΠΥΡΓΟΣ – ΚΑΤΑΚΩΛΟ, ΒΟΛΟΣ – ΛΑΡΙΣΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΝΑΥΠΛΙΟ, ΑΘΗΝΑ – ΛΑΥΡΙΟ.
1888: ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ – ΑΓΡΙΝΙΟ
1889: ΛΑΡΙΣΑΪΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ, ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ ΔΙΑΚΟΦΤΟΥ – ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
1893: ΓΡΑΜΜΗ ΠΗΛΙΟΥ.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο επεκτείνεται διαρκώς.
1869 = 9 χλμ., 1884 = 70 χλμ., 1900 = 1033 χλμ., 1905 = 1370 χλμ., 1909 = 1590 χλμ., 1918 = 2680 χλμ.
Στο μεγαλύτερο μήκος του μαζί με τα δίκτυα στη Μακεδονία και Θράκη που κατασκευάστηκαν από το Τουρκικό κράτος. Τελευταία γραμμή που κατασκευάζεται η σύνδεση Παπαπούλι – Πλατύ.

ΙΔΡΥΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΣΕΚ ΚΑΙ ΟΣΕ
1914. Εθνικοποιείται η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ.
3/1920. Ιδρύονται από τον Ελ. Βενιζέλο οι ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ (Σ.Ε.Κ.) ως δημόσια εταιρεία.
1935. Αρχίζει από τους Σ.Ε.Κ., η λειτουργία των λεωφορειακών γραμμών Αθήνας, Χαλκίδας, Θήβας, Λιβαδειάς και Λαμίας.
1958. ΤΗΝ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1962 ΦΥΤΕΥΟΝΤΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 56.000 ΔΕΝΤΡΑ ΣΤΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ 70.000 ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΤΑ ΜΗΚΟΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ.
1/1/1971. Η χούντα με το ν.δ. 674/27.8.70 μετατρέπει τους δημόσιους Σ.Ε.Κ. σε ΟΣΕ Α.Ε. και τους σιδηροδρομικούς από δημοσίους υπαλλήλους σε αορίστου χρόνου.
2/1976. Υπογράφεται σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του ΟΣΕ με τη γαλλική εταιρεία SOFRERAIL.
1978. Αρχίζει ο προαστιακός σιδηρόδρομος Αθήνας – Χαλκίδας και Αθήνας – Ελευσίνας.
4/1981. Ανανεώνεται ο στόλος με την αγορά 70 νέων λεωφορείων.
1985. Ο ΟΣΕ γίνεται κοινωνικοποιημένη επιχείρηση.
1990. Καταργούνται οι λεωφορειακές γραμμές εξωτερικού του ΟΣΕ.
1991. Έκδοση οδηγίας της ΕΟΚ (91/440) για απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
1994. Προτάσεις της TRANSMARK για συρρίκνωση του ΟΣΕ.
1996. Ιδρύεται η πρώτη θυγατρική (ΕΡΓΟΣΕ) για τη διαχείριση των έργων που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. Στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας συμμετέχουν και συνδικαλιστές. Προτάσεις της PLANOSE για συρρίκνωση δραστηριοτήτων του ΟΣΕ.
1998. Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΨΗΦΙΖΕΙ ΝΟΜΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΩΡΕΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΟΣΕ ΣΕ ΘΥΓΑΤΡΙΚΕΣ.
2001. Ιδρύεται η ΕΤΗΔΙ Α.Ε. για ανάπτυξη ενναλακτικών τηλεπικοινωνιακών δικτύων στο δίκτυο του ΟΣΕ. Διαλύεται το 2004 αφού σπατάλησε σε αμοιβές συμβούλων σχεδόν όλο το κεφάλαιό της (1.327.500 €).
2001. Ιδρύεται η ΓΑΙΑΟΣΕ για αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.
2003. Ιδρύεται η ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ Α.Ε.
2003. Ο ΟΣΕ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ (HOLDING).
2004. Ιδρύεται η θυγατρική ΘΡΙΑΣΙΟ Α.Ε. που σύντομα ιδιωτικοποιήθηκε.
2/2004. Ετοιμάζεται Προεδρικό Διάταγμα για σύσταση 11 θυγατρικών.
2005. Υπογράφεται το Π.Δ. 41 για σύσταση 5 θυγατρικών.
2005. ΄Ιδρυση της θυγατρικής ΕΔΙΣΥ για τη διαχείριση της υποδομής.
2005. Ίδρυση της θυγατρικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκμετάλλευση του δικτύου.
10/2007. Ανακοινώνεται νέα οργανωτική δομή για τον ΟΣΕ.
2/2008. Η διυπουργική ανακοινώνει τη σύμπτυξη των θυγατρικών με τη μεταφορά δραστηριοτήτων τους στον ΟΣΕ.
 

8/2008. Η κυβέρνηση δίνει πρόσφατα στη δημοσιότητα, σχέδιο ανασυγκρότησης του ΟΣΕ, με τον ψευδεπίγραφο τίτλο: Μια ευκαιρία για τον ΟΣΕ. Ένα μέλλον για το σιδηρόδρομο. Βασικές πολιτικές του σχεδίου είναι:
1. Η γραμμή Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη/Προμαχώνα (ΠΑΘΕΠ) και οι προαστιακές γραμμές μεταφέρονται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία αποκόπτεται από τον ΟΣΕ.
2. Τα δίκτυα Πελοποννήσου, Θεσσαλίας, Δυτ. Μακεδονίας και Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης, παραμένουν στον ΟΣΕ, χωρίς καμία πρόβλεψη εκσυγχρονισμού τους.
3. Ανάπτυξη νέων γραμμών Προαστιακού με ΣΔΙΤ.
3. Η συντήρηση γραμμής και τροχαίου υλικού παραδίδεται σε εργολάβους.
4. Ιδιωτικοποίηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.
5. Πώληση – συνεκμετάλλευση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
6. Κλείσιμο των διεθνών λεωφορειακών γραμμών.
7. Αύξηση τιμής εισιτηρίων ώστε να προσαρμοστούν στις τιμές των ΚΤΕΛ.
8. Διάλυση των εργασιακών σχέσεων με αλλαγές στους κανονισμούς.
9. Δραστική μείωση προσωπικού με εθελούσια έξοδο.
8/10/2008. Υπογράφεται το Π.Δ. για την αποκοπή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ΟΣΕ και τη μεταφορά δραστηριοτήτων του ΟΣΕ και ΕΔΙΣΥ στην ΕΡΓΟΣΕ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *